Dari Mata Ku Memerhati..Segalanya Ku Patrikan Disini

"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) (Al-Baqarah 2:255)"

Friday, January 29, 2016

Apa Cerita Kasyfi?


Assalamualaikum 

Hari ni M nak sambung cerita pasal Kasyfi yg dijangkiti chicken pox daripada abang dia Khalish.. Khalish dah sembuh cuma ada parut2 skit..


 Ni hari pertama Kasyfi kena chicken pox @ cacar air @ campak besaq orang Kedah kata.. Bintil2 mula naik, ada berair & ada yg tak berair lagi.. Belum matang agaknya.. Awal pagi kelmarin M mandikan Kasyfi dengan air daun semambu.. Then bagi minum ayaq nyok / air kelapa... Nasib baik la Kasyfi ni memang suka minum ayaq nyoq. Petua orang tua2 kata minum ayaq nyoq bagi cepat keluar campak besaq tu...

Tempat tidur Kasyfi pulak M lapik kain batik yang di alas kat bawahnya dengan daun semambu jugak..ni petua orang tua2 jugak katanya nak bagi hilang miang @ gatal campak besaq tu..


Ni la keadaan my Kasyfi hari ni. Bintil2 campak tu makin banyak yg keluar.. M tengok  kat kaki pun dah mula keluar.. Harap2 cepat la si kecik ni sembuh.. Sedih juga hati ni bila tengok my baby kecik2 dh kena campak besaq ni.. Paling tak tahan tengok bila dia terliuk-liuk gosok badan kat tempat tidoq, tergaru-garu kepala sebab gatal.. Huhuhu.. 

Jangan lupa doakan Mirza Al-Kasyfi cepat sembuh ye kengkawan M semua...  

p/s: ada lagi tak petua2 tentang cacar air  yg kengkawan amalkan? Bleh share ngan M kat ruang komen.. Tq sudi singgah my blog..

6 jejari yang tajam menaip:

Mrs Velentine said...

terlambat dah kot nak share kak..tapi masa anak MV kena...MV tak mandikan...MV tak bagi dorang kena angin kipas...tak bagi makan benda yang gatal2 macam telur..bagi minum air kelapa//

Liyana Anuar said...

huuhu..lama kan baru nak baik..elok anak2 kena sekali kan

Si Matatajam said...

Dua minggu berturut2 la akk berkurung kt umah ngan ank2

Si Matatajam said...

Nape x bg mandi yek, doc suh mandi sb dpt hilangkan peluh & gatal2

LYAfrina said...

kdg2 petua org lama mmg berbaloi jgk.. lg mujarab dr ubatan moden..apa2 pon y pnting ikhtiar

Deq's Qienz said...

pesen ni qaira dulu prnh kena abes skli papa, mklong, paksu terbejangkit..

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers