Dari Mata Ku Memerhati..Segalanya Ku Patrikan Disini

"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) (Al-Baqarah 2:255)"

Monday, June 18, 2012

Ish....Rimaslah...

Assalamualaikum kengkawan...

Mesti hangpa heran apa pasai M ni pulak! Tetiba keluaq entry dok rimas. Rimas apa pulak tu? Mai M nak cerita kat hangpa apa pasai yang M dok rimas sgt ni.

Pernah dak hangpa dok kena tanya ngan orang camni...Awat yang dok terperap kat dalam rumah? Awat tak bagi anak keluaq umah? M ni asal keluaq p umah jiran nak tempah baju @ nak beli makanan atau jumpa masa ari raya @ kenduri kendara, ada saja soalan yang seumpama dengannya... Awat yg depa bz body sgt ngan lifestyle M ni. Ikut suka la M nak keluaq ka, tak keluaq ka bukannya M dok kalut ngan rumah tangga depa pun.

Plak tu yg paling tak tahan ada tohmahan yg kata M ni dok kurung anak dalam umah. Adoi sakitnya hati.. Kalau kurang iman mesti dah kena cabai dah mulut depa tu...Tapi masih ada lagi sisa2 sabaq di hati ni dan M tak nak la nak gaduh2 ngan jiran tetangga ni. Tak baik tu... Jadi dari mula M pindah ke rumah sendiri ni sampai la skang ni. M tahan ja apa yg orang kata.

Sebenaqnya, M jenis yg tak suka dok bertenggek kat umah orang hari2 macam rutin surirumah lain kat sini. My hubby pun tak suka kalau M dok p share dosa kering ngan orang lain. Hangpa faham la kan kalau dah berkumpul ramai2 dah tu dok bercerita hal org lain. Kalau betul ceritanya namanya mengata, kalau tak betul ceritanya dah jadi fitnah. Dua2 dosa tu..Ishk... Nauzubillah.... Tak nak la M. Dosa yg sedia ada pun belum tentu diampunkan Allah. Ni nak tambah lagi!! Tak mau tak mau...

Ha! Lagi satu...Bukannya M kurung anak, tapi ada masanya untuk dia bermain kat luaq umah dan ditemani ibu dia ni sebab kalau dibiarkan dia main sorang2, M ngan my hubby risau di langgar kenderaan yg lalu lalang ngan lajunya kat mini tar depan umah kami. Kan bahaya tu! Salahkah M sebab nak lindung anak sendiri? Ada pulak M dok dengaq cerita ada orang kurang siuman dekat area umah M ni. So, kena la berjaga-jaga kan! Lagipun, Khalish ni memang lebih suka main mainan dalam umah ngan layan kartun kat tv daripada dok main kat luaq umah. So nak wat camna kan. Dia dh suka camtu. Tak kan nak paksa suruh p main kat luaq pulak.

Hmmmmm... Lega rasanya dapat luahkan apa yg dok terpendam kat dalam hati jiwa dan raga ku ini.. Hu hu hu.... Tq la pada sapa yang sudi baca entry M yang agak emo skit ari ni..

Wassalam(^_^)

29 jejari yang tajam menaip:

:: Mrs.Eady :: said...

rimas rimas rimas..

are_lin@yu said...

bsalah orang dear..klu biar anak main kta xjga ank lk..mulut org tak blh tutup kn..;-)

izan mama mia said...

biaq pi kat depa laa...saya pun sama malas nak joint depa dok buka meja bulat...baik dok depan pc...hahah...anak pun saya tak bagi main sangat kat luar sbb..anak depa dah besaq..nanti dok buat kat anak kita mana dok tau....sesekali bolehlah joint tapi kalau selalu buat buang masa jer...
hish... saya mmg org utara, tapi loghat saya dah campur selangor..tu jadi lagu ni ..sory M

Chic Na said...

tak yah ambik pot sgt kata2 org tu. yg penting M tau ape tujuan M buat mcm tu. utk kebaikan jgk kan. :)

Yana Libra said...

biasalah tu kak..mesti ade je org yg tak puas hati ngan kita ni..

dulu masa saya kecik pun mak saya tak bagi main luar rumah..bagus gak sebenarnya camtu~

Cik Nur said...

alah M..abaikan je org2 yg mcm tu.. lama2 bila dah letih diorg senyaplah..!

Mak nur pun duk umah je, tak kluar pun...skrang org dah faham mcm mana mak nur..

~Sweet Honesty~ said...

hehe.. org mmg mcm tu.. tgk kte pelik sikit, nulalah nak mengata.. tulis je kt blog, xla dpt dosa kering dok mengadu domba bagaii kan..hihi

Wanieys said...

sabaq kak.....mnusia mmg mcm tu la suka ambik tau hal org...ignore jer diorang tu hihi

Miss BaNu said...

dasyatnya jiran2 akak M ni..semuanya suka mesyuarat tingkap nih..kat mana2 pun mesti terdapat jiran yg perangai mcm nih..mmg menyakitkan hati jer...sy pun x suka dpt jiran mcm ni..

Si Matatajam said...

Tq kawan2 sebab faham apa yg M rasa..

Si Matatajam said...

Izan: biasa la tu. M pun kadang2 'tershashul' jugak. He he...

ieedaz @ mama_isha said...

mmg pyh kan kalu dpt jiran2 camni. diaorg pulak jadi hakim nak judge kite itu ini..ishh mmg rimas! :p

lelamaisara said...

Mulut orang kan...iskk...nak tutup karang tak makan pulak diorang tu...hehehehe

sabar aje la...

wan nurul hezrina said...

takpe m biarlah depa nak habaq lagu mana..lagu industan ka,tamil ka,omputeh ka janji kita tak kacau depa..bukan depa nak jaga anak kita kalau anak kena culik.skangnie bukan mcm zaman kesultanan melayu dulu.haha dunia la nie kejam..budak2 banyak jadi mangsa..lagipun kalau main luaq lama2 tak bagus mmg pape kita kena awasi...latest jerebu hebat kat luaq..kalau anak tak sihat bukan depa yang kena tanggungjawab..hahah panjang sudah!

Si Matatajam said...

Wan: ha hamek kau... Kan dah pjg ceramah tu.... He he Tq fren...memang betoi pun apa yang di komen tu..

LYAfrina said...

hehe..biasalah..mana boleh tutupmulut..ada j soklan2 merimaskan & xpenting pon kan..

Qasey Honey said...

sabo yer M...lantak diorg la nk mgata..QH pon jenis yg suka duk tperap aje drumah..klau xde xtvt dluar...sbb bkn jenis yg suka bcerite perihal org xtentu psl..hihi..buat dosa aje kan..

cendol said...

sibuk jelah anak org punye hal kann..haha..btol la cra M yg sgt caring..mak ayh Cendol pn mcm tu jugak n i appreciate it :)

Deqla manjew said...

ahh sibuk je dorang ni...meluat la ngan org2 cam ni...cer nyanyi lagu rimas kuat2 kasik dorang dgr...haha

Masha Meisters said...

biaq Masha beli cabai import punya bagi mai kat kak M na...
hapala itu orang sibuk naa nak tengok khalish comei kita la 2...hehe

9n0L4 said...

org ni sampai bile pun ade je yg tak kena dgn kite kan. lagi lagi yg dengki. huhu.

IntaNBerliaN said...

sy baca entry ni pun naik rimas.. hihii

dpt bygkan siuasi ni.. sbb sy ni rimas org duk tanya nape alisha kurus... alahaiiii dh ibu alisha pun kurus, xkn alisha nak gemuk pulak.. siap ckp sy duk mlayan komputer je.. xbg ank mkn.. adoii la....

dyabunga said...

buat tak tahu je kak..

Nieza said...

Assalam M, lantak depa la nak ckp apa M..kalau depa mengata M depa dapat dosa dan M dapat pahala. Kat mana-mana tempat kita dok pun ada saja org mcm tu..kalau kita fikirkan kita yg stress nanti...so happyx2 la selalu yer:)

etuza said...

sesekali bersiaran, dapat kan udara segar bersama anak2...pasti hilang tenson tu...buat apa yng menggembirakan hati ya..tq selalu terjah blog pesona...

eima said...

hahaha klu aku pun rimas ....
tp seb baik la dok kat kejiranan yg mmg anak2 ngan diorg sekali pun dok dlm rumah ...so xdak la org nyebuk ....

tp anak aku tu puas dah beli memacam, pujuk ajak main kat luar dlm rumah jgak die dok ...xmo kuar..asal keluar je tak lama dah sebuk masuk balik ..kite plak nk kutip mainan die

eima said...

cek ni org langkawi ke ... kat mana tu ... ai org kedawang .... hehehe

Mak Wardah said...

Sorry M akak silap baca, tulis kat salah blog. Ampun...akak pun ada perangai yang sama, anak kurung dalam rumah bimbangkan keselamatan mereka. M delete akak 1st comment tadi. Maaf

N.Aima K said...

yak ampun M..hahah kalau M tidak siuman saya apa kurangnya hahaha..sepesen je perangai kita M..diorng tu semua mesti tiada internet dan tidak guna twitter tulah akal pun sempit..masih lg mengamalkan mesyuarat tingkap bikin HOT la!!