Dari Mata Ku Memerhati..Segalanya Ku Patrikan Disini

"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) (Al-Baqarah 2:255)"

Tuesday, June 12, 2012

SYAITAN DAN HIDUNG

Assalamualaikum to all my friends n readers...

Mai M nak cerita skit pasai apa kita perlu memasukkan ayaq ke dalam hidung sewaktu berwuduk. Dalam Islam setiap apa yang kita lakukan ada sebab musababnya. Bukan suka2 nak kena wat kan. Termasuklah perbuatan memasukkan ayaq dalam hidung dan kemudian kita hembus keluaq ( bukan dok sedut teruih na, pedih mampuih la).

Hadis Abu Hurairah r.a: Nabi s.a.w telah bersabda:

"Apabila seseorang dari kamu bangkit dari tidur, maka hendaklah dia memasukkan air ke dalam hidung dan menghembusnya keluar sebanyak tiga kali kerana sesungguhnya syaitan tidur dalam rongga hidungnya iaitu ketika dia tidur"

(Muslim)


p/s: Itu la penting berwuduk untuk solat subuh tiap2 pagi kan!

24 jejari yang tajam menaip:

ainnoraini said...

Terima kasih...
Allah maha mengetahui setiap perbuatan itu pasti ada sebabnya..

Chic Na said...

peringatan utk sy. Tq M. :)

dyabunga said...

terima kasih..peringatan utk dya juga..

Wanieys said...

thanks kak...perkongsian yg sgt bagus...:))

Shahriah Abdullah Novelis said...

Terima kasih sudi berkongsi ya cayangg... :))

Yana Libra said...

oooo...baru saya tahu~

Masz Sidek said...

ooohhh... terima kasih atas perkongsian... :)

hazfee said...

oo baru tau :D

Deqla manjew said...

thanks for sharing..ish suka2 hati2 jew setan tu nk dok lam hidong kite kan..huhh

~Sweet Honesty~ said...

syaitan, mana2 rongga yang terbuka, kat situla dia bergayut..

~Sweet Honesty~ said...

syaitan, mana2 rongga yang terbuka, kat situla dia bergayut..

mrs mell said...

tq.. sharing... :)

lelamaisara said...

siap tidur kan dalam tu...huu...
peringatan untuk ku...tq tq...

Cik Nur said...

syaitan mmg suka tempat2 yang kotor, sebab tu dalam islam juga ada menitik beratkan pasal kebersihankan...

eintan nurfuzie said...

cik en baru tau...nice info
jom join sini
http://www.nurfuzie.com/2012/06/pencarian-cik-en-dan-blog-entry-kita.html

Rohani Hashim said...

pernah dgr jugak psl ni

Masha Meisters said...

dah name pun syaitan...tempat banyak tahi 2 la yang dye nak tidur kan....

IntaNBerliaN said...

thanks kongsi.. br tau :-)

mselim3 said...

Nice entry i likes...bagus teruskan dan istiqamah....k

mselim3 said...

Nice entry i likes...bagus teruskan dan istiqamah....k

Yumida said...

thanks utk perkongsian ni sis

Deq's Qienz said...

aha btoi..sy pernah terbaca dlu..hehee

Arina Shamsul said...

oooo..baru tahu,kalau camni,mama nak sedut air lama2 la,biar syaiton tu mati lemas kat situ.hahaha..

terima kasih perkongsian ini dear :)

9n0L4 said...

hal kecik cmni lah org selalu terlupe kan. :)