Dari Mata Ku Memerhati..Segalanya Ku Patrikan Disini

"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) (Al-Baqarah 2:255)"

Sunday, June 24, 2012

Lubang Hidung Khalish Tersumbat




Apa habaq semua kengkawan yg setia menerjah blog M yg tak seberapa ni. Tq kat hangpa semua sebab sentiasa luangkan masa untuk baca entry2 M...

Mai M nak cerita pasai Khalish skit hari ni. Kalau baca tajuk kat atas tu mesti ada yg ingat Khalish selsema sebab tu hidung tersumbat. Tapi sebenaqnya, Khalish yg sumbat sendiri. Terkejut besaq M sampai gelabah tak hengat sebab dengaq Khalish dok teriak (menangis) sakan sambil dok korek hidung dia. Bila M pi check tengok hidung dia rupa2nya dia masukkan span nipis yang dia koyak kecik2 pastu bubuh dalam hidung dia. Bila dia rasa tak bleh nak nafas, maunya tak teriak sakan. Panic tambah sakit la tu... Ha! Buat lagi kan dah kena tak pasai2. Ibu dah pesan jgn wat camtu tapi wat juga. Sambil M tolong sambil dok berletiaq ( membebel ) kat Khalish...

M cuba korek ngan cotton bud tapi tak keluaq gak pastu M suruh Khalish nyeh (hembus) cam nak keluaqkan hingus dari hidung. Akhirnya tiga pat kali percubaan span tu keluaq gak. Fuhhh.. Lega yg amat sgt. Khalish lagi la lega. Dah berenti teriak Dan siap janji " ibu, Khalish tak wat lagi lepas ni". Tapi tak tau la janji tu ditepati ke tak. He he.. Sebab selalu ja lupa then wat balik. Isk2 Khalish..Khalish... Jgn wat dah la camtu lagi. Ibu bleh kena heart attack la Kalau selalu jadi camni..

Span tu mai Dari mana???? Ha! Kalau nak tau rupa2nya Khalish ni dia korek span dari seat basikal roda 4 dia tu la.. Khalish sendiri siap tunjuk dia amik tang mana. He he..macam2 hal la... La ni Khalish dok enjoy tengok kartun Oggy and the Cockroaches...Suka betoi dia ngan kartun tu...

Tu saja yg M nak cerita kali ni pasai Khalish. Wassalam...

32 jejari yang tajam menaip:

Chic Na said...

laa.. mana dia dpt idea nk wat camtu. huhu.. biasala kanak2 suka mencuba yg baru. jgn kata khalish, cik na pun suka kartun oggy & cockroches tu. ;)

etuza said...

M..kasian adik Khalish, bahaya tu, mujurlah cepat dikesan..
Teringat anak ke 3 etuza, Azie nama timangan ..dia masukkan biji jagung dalam hidung, jumpa doktor tuk buka, bayangkan etuza terhidu bau kat hidung dia, baru 3 tahun masa tu, bila doktor buka biji jagung dan tumbuh kat hidung azie..bayangkan..benar2 peristiwa ngeri..umur tiga tahun tak tahu nak bagitau..isyarat bau kat hidung dia tulah yang memberitahu etuza..terus ke hospital..

Cik Nur said...

Masya-ALLAH...bahaya betul la..!

Khalish...khalish..!
sabo je lah..lepas ni M kena tgk2kan dia...

haissh..risau rasanya..!

Si Matatajam said...

He he cik na pun ska gak kat katun tu... He he bleh geng nga Khalish la yek

Si Matatajam said...

Ya Allah kisah cikgu lagi Dasat tu... Sian kat Azie smp tumbuh biji jagung tu. Isk2 budak2 ni mmg suka explore n try mcm2 kan... Pas ni M akan lebih pantau apa yg Khalish buat. Hu hu...

Si Matatajam said...

Mmg M risau sgt Cik Nur....kita bz ngan keja umah dia bz ngan 'keja' dia, camtu la jadinya...

~Sweet Honesty~ said...

ya ampuunn..nasib khalish tak sedut kan..bahaya gak tuh..nasib khalish bijak juga budaknye yea..

jemarisuri said...

syukur nasib takde apa2..elok m jgn kasi dia main sorang2 tanpa pemantauan sbb anak2 kecik suka sgt wat benda tah apa2...js anak mmg duk kt kaki je lah...kalau takde trus cari...hehe..

maybe sbb tu ank manja skit...^^

لين Si Pipi Merah said...

:P huhuhu... agresif caranya berfikir sis m.. kdg2 kita rasa lucu pulak.. tapi sebenarnya bahaya tu...

Woofer Storm said...

bdak2,biasalah la tu sis..dorang ni suka mencuba sesuatu yang baru..semoga berhati2 lagi selepas ni ye..

Dayang Syazwani said...

ish ish... nasib prasan kan..
kang bnda2 lain lagi dia wat..
budak2 kan, smua nak cuba...

CikMai said...

adoi telatah anak2 boleh bt heart attact...

Azee Hana said...

makai...span massuk mulut...isy2..nasib baik x ape2 kan..

Wanieys said...

kak M bahaya tu kan...klu jd kat wani pun mau panick...nasib khalish xder apa2 kan....cmna la mai idea boh span tu lam lobang hidung hikhik...khalish oh khalish

Dieyna said...

kalau bawak pi klinik tu, konfirm kena marah ngan doktor. huhu mujur khalish tak apa2..

~~zana@pb~~ said...

Nakalnya Khalish....mcm makcik zana jgk masa kecik. Mak akk kata, akk suka sumbat hidong dgn benda2 mcm syiling, biji apa tah....semua masuk hidung. Tu sb hidung acik zana mancong:-)

cendol said...

hahaha mcm2..pandai dia mane dpt idea sumbat lubang hidung dgn span?haha siap koyak kecik2 plak tu..Cendol pn dulu bubuh kiub mainan lego dlm lubang hidung

Masha Meisters said...

khlaish...khalish...budak2 memg suka wat experimen ke atas diri sendiri...hihi

masa tadika dulu membr masukkn krayon dalam hidung! dah panjang bukan maen kat dalam hidung dye...haha

dyabunga said...

nakal nya khalish ni.. dya pun suka tgk kartun tu..haha

IntaNBerliaN said...

alahaiii sy yg baca pulak berdebar2... nsb boleh buang...

lenkali jgn buat lg ye khalish...

are_lin@yu said...

mcm2 khalish ni..hehehe..bila dia tau bnda tu sakitkan dia,pasin tak wat dah la..hehe

izan mama mia said...

ish..bahaya betol...
bebudak nie mmg kn selalu perhati, pantang lepa..ada sj benda nk dibuatnya...kita yg terkezut..

Prince of Noob said...

lagu kartun oggy tu annoying gila... toi, toi toi, toi toi, toi toi toi toi, toi toi toi toi, toi toi toi kekekeke... done follow - Noob

Deq's Qienz said...

seriau dengan..bahaya la kak..pasni kena lebih ati² la..huhuu

Yumida said...

laaa..nasib baik dpt keluar..klo x..mmg panik la...

Nurul Husna Mohd Hassan said...

khalish khalish =)

Nyue said...

budak2 mmg xbleh lari dr masalah cnmi...aduhhh...bahaya toll..kalu apa2...hospital la gayanya..

Deqla manjew said...

lorh khalish ni...xmo la wat cam tu lg dear..bahaya ni..

Arina Shamsul said...

ya robbi kak..seram pulak baca..lawakmpun ada gak..hehehe..

insyaallah lepas ni dah ok la tu kak..trauma dah tu bab2 masuk lubang hidung ni..hihi

Yana Libra said...

nasib baik boleh kuar balikk..wat suspen aje..huhu~

wan nurul hezrina said...

adhai mcm mana bleh sumbat span2?bahayanya siblah keluarkan?budak kecil mana ah tahu apa..semua jadi mainan..huhu

9n0L4 said...

kreativiti di saluran yg tak betul. hehe. takpeee. nnt dia belajat dr silap die. ;)