Dari Mata Ku Memerhati..Segalanya Ku Patrikan Disini

"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) (Al-Baqarah 2:255)"

Tuesday, May 01, 2012

API DI DALAM LAUTAN: BUKTI MUKJIZAT AL QURAN

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera^__^

Apa habaq hari ni? M harap semua sihat sejahtera. Wat apa cuti2 ni? Apa-apa pun M ada satu cerita yg M nak habaq kat semua. Banyak fenomena alam yang berlaku membuktikan kekuasaan Allah swt dan kebenaran Islam kepada kita. Yang terbaru M baca ada api dalam laut. Camni cerita dia...

Dua ahli geologi berbangsa Rusia, Anatol Sbagovich dan Yuri Bagdanov bersama rakannya ilmuwan Amerika Syarikat (AS), Rona Clint pernah meneliti tentang kerak bumi dan ketahanannya di dasar laut.

Para ilmuwan tersebut, menyelam ke dasar laut sedalam 1.750 kilometer di pantai Miami. Sbagovich bersama kedua rakannya menggunakan kapal selam canggih yang kemudian beristirehat di batu karang dasar laut. Di dasar laut itulah, mereka dikejutkan dengan fenomena aliran air yang sangat panas mengalir ke arah retakan batu.

Kemudian aliran air itu disertai dengan semburan lava cair panas sperti menyembur api ke daratan, dan disertai dengan debu vulkanik seperti asap kebakaran . Suhu api terdangat panas dari vulkanik didalam air tersebut ternyata mencapai 231 darjah celcius.

Bagaimana api boleh bertahan di dalam laut?

Fenomena Api Di Dalam Laut

Mereka menemui fakta bahwa fenomena alam itu terjadi akibat aliran larva gunung berapi yang terjadi di dasar laut, kebiasaannya gunung api hanya berlaku di daratan. Dan kemudian mereka menemui lebih banyak lagi gunung berapi aktif di bawah laut, yang tersebar di seluruh lautan.

Sesungguhnya, Alquran telah menyebutkan fakta itu sejak 1,400 tahun. Semak firman Allah SWT berikut ini: "Demi bukit. Dan Kitab yang ditulis. Pada lembaran yang terbuka. Dan Demi Baitul Makmur (Ka'bah). Dan demi syurga langit yang ditinggikan. Dan Demi laut, yang di dalam tanahnya ada api." (Suarh At-Thur: 1-6).

Alquran menjelaskan api di dalam lautan itu dengan istilah 'Masjur'. Dalam bahasa Arab, 'Masjur' dimaknai dengan sesuatu yang berada di atas, dipanaskan dari oleh panas dibawahnya.

Jadi,,, 1 lagi BUKTI,,, Islam TERBUKTI BENAR..ALLAHUAKBAR...

pict kredit: http://kaheel7.com
Sumber:http://www.facebook.com/JomIslam
Digarap semula: Si Matatajam

7 jejari yang tajam menaip:

Hotz Mumma said...

nice entri..terima kasih sudi berkongsi

(^______________^)

www.azrulin.blogspot.com

Si Matatajam said...

@hotz mumma, Tq (^_^)

anie said...

sesungguhnya alllah maha berkuasa

shah said...

info yang bagus

Koding said...

Subhanallah...

Wan Sharif said...

Tqvm for sharing..
1,750 meter kot bukan 1,750 kilometer.

Si Matatajam said...

@wan sharif: ha'ah btol tu. Meter bkn km