Dari Mata Ku Memerhati..Segalanya Ku Patrikan Disini

"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) (Al-Baqarah 2:255)"

Monday, May 28, 2012

Bila Ini Sujud Terakhirku



Mai nak cerita apa yg M baca masa dok belek2 fb M. Menusuk jiwa betoi la Kalau dihayati bait2 ayat dari Mariah Qibtiah ni.. Hangpa baca pula na... Sampai abih tau...


Bismillahirrahmanirrahim / بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم .

Ya Allah
Dalam sujud terakhirku
Kuteriakkan asma'Mu sekeras-kerasnya
Agar runtuh dinding kesombongan dalam hatiku
Biar tenggelam segala kejahilanku..

Ya Rabbi
Dalam sujud terakhirku
Ku menangis sejadi-jadinya
Biar kering air mata ini
Namun basah ladang hati yang gersang..

Ya Rahman
Dalam sujud terakhirku
Kulihat semua dosa yang membayangiku
Kelam mencengkam jiwa yang lusuh...

Ya Mujib..
Aku berlindung di atas nama-Mu dan kekuasaanMu..
Peliharalah diri dan hatiku
Agar ia mampu membesar dengan baik
Redhalah daku menjadi sayap kiri perjuangan..
Biarlah daku menyemarakkanya..
Kan ku teguh menatang serikandi ummah..

Ya Rahim
Dalam sujud terakhirku
Biarkan daku patah dalam cahaya-Mu
Biarkan kumusnahkan titik-titik kemunafikanku
Agar daku kembali ke dalam pelukan hidayah-Mu

Ya Allah..
Aku akui keagungan-Mu..
Namun hatiku sering leka..
Jahiliah seringkali bertakhta dijiwaku..
Aku mohon agar diberikan hati yang baru..
Hati yang sering terikat dengan-Mu..
Yang sentiasa rindu dan takut pada-Mu..

Ya Malik..
aku berharap diri ini belum terlewat..
Untuk aku kembali sujud dan bertaubat kepada-Mu..
Ampunkan segala dosa-dosaku
Di atas setiap keterlanjuranku
Janganlah Engkau panggil daku tika diri ini masih berlumuran noda..
Kasihanilah daku, Ya Allah
Bantulah daku dalam menempuh jalan rasul2Mu..
Dalam usaha mencari firdaus-Mu..

Ya Allah Hanya kepada-Mu lah terletaknya harapanku
Biarkanku hirup nafasku sekali lagi
Hanya untuk menyebut nama-Mu dan kekasih-Mu tercinta
Sesungguhnya aku adalah kepunyaan Allah
Dan kepada-Nya jualah aku pasti kembali....Amiin ya Rabbal 'alamin..


By: Mariah Qibtiah

p/s: Amacam? Tersentuh tak hati nurani hangpa semua...

19 jejari yang tajam menaip:

Ivo Serentha and Friends said...

Thanks for the visit of "travelnews" I'm glad that you like the images that we insert.

Always very spiritual blog, that spirit will remain with you.

Good new week

IntaNBerliaN said...

kalau kita betoi2 hayati.. bergennag air mata...

ain vanilla said...

betol2 . kalau kita hayati & faham setiap isi yang tersirat pasti bergenang air mata

Syafiqah Azmi said...

ya.ya tersentuh..;')!!

wan nurul hezrina said...

tetiba sebak..kena ada penghayatan yang betul2 baru dapat rasa

MIRRA NADHIRA MUSTAFFA said...

nak meleleh air mata nih..

#sob sob :(

@ deqla manjew said...

i am so touching! hukhuk...thanks utk perkongsian ni...

Si Matatajam said...

@Ivo: Tq for visiting my blog.

Si Matatajam said...

Member2 yg tersentuh hati, touching, sebak & meleleh ayaq mata tu, semoga Allah merahmati kehidupan anda Dan meningkatkan keimanan hangpa semua na...

Hafiz Abdul Tahir said...

mendalam maksudnya.... kadang2 kalau nilai balik diri... kita ni byk dh lupa..

~Sweet Honesty~ said...

agak tersentuh ngn liriknya.. msti lagunya sedap jugak ne..

9n0L4 said...

i'm touched! :')

Wanieys said...

tersentuh hati wanieys baca ni...:)

Masha Meisters said...

bagi sepotong lagu ckit tok akk Matatajam "kata ibarat pedang yang tajamnya bisa membunuh kawan,kata-kata yang berhikmah menyedarkan kita" by~ in team : bicara kata ^_^

lelamaisara said...

Ya Allah..

tersentuh bila hayati lirik ini...

Arina Shamsul said...

sayu hati.sungguh menyentuh kalbu setiap bait kata2 ini ..huhu.

aRa ❤ aFiq™ said...

sgt tersentuh rasa nye..

Chic Na said...

touching sgt. lagi2 time tgh hujan nie. :)

dyabunga said...

erm..tersentuh..:(