Dari Mata Ku Memerhati..Segalanya Ku Patrikan Disini

"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) (Al-Baqarah 2:255)"

Monday, May 21, 2012

Sayyidul Istighfar Di Bulan Rejab

Assalamualaikum (^__^)

Esok hari apa. Ala semua tau hari selasa. Berapa haribulan? Bukan kalendar omputih tau tapi kalendar Hijriah yakni kalendar untuk orang2 Islam. Ha! Esok dah 1 Rejab. Jadi malam ni adalah malam 1 Rejab. Imam Syafie rahimahullah berkata, ada 5 malam dalam setahun yang mana Allah SWT bukakan pintu langit, salah satunya adalah malam 1 Rejab.

Jadi,malam ni, perbanyakkan doa mudah-mudahan Allah ampunkan dosa kita, memakbulkan doa kita pada malam 1 Rejab. Antara lain yang kita boleh lakukan dalam bulan Rejab ialah, memperbanyakkan Istighfar, minta ampun daripada Allah SWT.
Yang paling bagus sekali Istighfar yang disebut sebagai "Sayyidul Istighfar" bermula dari malam ni.Bulan Rejab juga dikenali sebagai bulan Istighfar.

Kat bawah ni la bacaan Sayyidul Istighfar:


اَللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّيْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ، خَلَقْتَنِيْ وَأَنَا عَبْدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ، أَبُوْءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَأَبُوْءُ بِذَنْبِيْ فَاغْفِرْ لِيْ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ

"Allahumma anta rabbee la ilaha illa anta, khalaqtanee wa-ana ‘abduka, wa-ana ‘alaa ‘ahdika wawa’dika mas-tata’tu, a’oozu bika min sharri ma sana’tu, aboo-o laka bini’matika ‘alaya, wa-aboo-o bizambee, faghfir lee zunoobi fa-innahu la yaghfiruz-zunooba illa ant"

“Ya Allah! Engkau adalah Tuhanku, tidak ada Tuhan yang berhak disembah melainkan Engkau, Engkaulah yang menciptakan aku. Aku adalah hambaMu. Aku akan setia pada perjanjianku denganMu semampuku. Aku berlindung kepadaMu dari kejahatan yang aku lakukan. Aku mengakui nikmatMu kepadaku dan aku mengakui dosaku, oleh itu ampunilah dosaku. Sesungguhnya tiada yang dapat mengampunkan dosa melainkan Engkau"

Sesiapa yang mengucapkannya pada siang hari (pagi) dengan penuh keyakinan dengannya lalu dia meninggal dunia pada hari tersebut sebelum petang maka dia dari kalangan ahli syurga. Dan sesiapa yang mengucapkannya pada waktu malam ( petang ) dengan penuh keyakinan dengannya lalu dia meninggal dunia maka dia dari kalangan ahli syurga.(Riwayat Imam al-Bukhari ).
Di dalam kitab Sahih Bukhori disebutkan bahawa istighfar berikut diberi julukan sebagai sayyidul Istighfar atau Penghulu Istighfar kerana ia diberikan oleh Nabi saw. sendiri.Makna sayyid adalah orang yang melebihi kaumnya dalam hal kebaikan dan yang berkedudukan tinggi dikalangan mereka. Nabi Muhammad SAW menamainya sebagai Sayyidul Istighfar (penghulu istighfar atau raja istighfar), yang demikian itu kerana melebihi seluruh bentuk istighfar dalam hal keutamaan. Dan lebih tinggi dalam hal kedudukan.

Istighfar ertinya memohon ampun atas dosa-dosa yang telah dilakukan, dan tiada seorang pun manusia yang dapat lari dari membuat dosa dan melakukan kesalahan. Oleh sebab itu, kita digalakkan untuk beristighfar sebanyak mungkin setiap hari
Ini adalah doa agung yang mencakupi banyak makna (taubat, merendahkan diri kepada Allah Tabaraka wa Ta’ala dan kembali menghadap kepada-Nya).

Wassalam...

p/s: Semoga kita dapat sama2 beramal yek kengkawan semua(^_^)

Sumber:Google
Diolah semula: Simatatajam

16 jejari yang tajam menaip:

Arina Shamsul said...

subhanallah..

terima kasih perkongsian yang sangat baik ini dear :)

kamu sudah tersenarai dalam group segar follower :)

selamat datang dear :)

nanti baca entri ini ye :)

http://wwwmarina-arina.blogspot.com/2012/05/group-segar-follower-kini-30-0rang-ahli.html

Miss N™ said...

SubhanaALLAH..! Terima kaseh sudi berkongsi.. :)

InsyaALLAH akan di amalkan.. :)

P/s : Selamat datang ke GFS.. nur dah msukkan link blog ni dlm bloglist GFS... :)

Salam ukhwah.. :)

~Cik Sweety~ said...

Tahniah.. selamat datang ke GFS yang vogue..(^_^)

Si Matatajam said...

Tq GFS...hope keep in touch

mummyrinazone beauty said...

tq share


Selamat datang ke GFS.. nur dah msukkan link blog ni dlm bloglist GFS... :)


keep in touch ek..

Unknown said...

welkem to da club...da masokkan dlm bloglist sy...keep in touch..

rAIHan said...

thanx for sharing,,jom puasa!

jemput singgah,
http://sukacakapsorang.blogspot.com/2012/05/ceritaku-di-nestle.html

Miss Syahbanu said...

welcome to the club..
perkongsian yg berguna..nice info

Unknown said...

Subhanallah.. btw, thanks for the sharing.. :)

Shahriah Abdullah Novelis said...

Aaaminnn.... syukur Alhamdulillah.. terima kasih kerana sudi berkongsi... :))

Si Matatajam said...

To all GSF members, Tqvm...keep in touch(^_^)

Chic Na said...

nice sharing. :)

salam kenal. dr grup GSF. welcome to the club. :)

DEL said...

moga sama2 mendapat manfaat bulan Rejab... InsyaAllah...

Abang Karu said...

alhamdulillah...satu perkongsian yang bagus :)

fieda said...

perkongsian yg amat2 bermakna..

9n0L4 said...

sarat dgn info. ;)

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers