Dari Mata Ku Memerhati..Segalanya Ku Patrikan Disini

"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) (Al-Baqarah 2:255)"

Tuesday, August 28, 2012

Kelebihan بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ



1. Yang pertama ditulis Qalam adalah BISMILLAH. Maka apabila kamu menulis sesuatu,maka tulislah BISMILLAH pada awalnya kerana BISMILLAH tertulis pada setiap wahyu yang Allah turunkan kepada Jibrail.

2. ‘BIS
MILLAH untukmu dan rumahmu, suruhlah mereka apabila memohon sesuatu dengan BISMILLAH.. Aku tidak akan meninggalkannya sekejap mata pun sejak BISMILLAH diturunkan kepada Adam. (Hadith Qudsi)

3. Tatkala BISMILLAH diturunkan ke dunia, maka semua awan berlari ke arah barat, angin terdiam, air laut bergelora, mendengarkan seluruh binatang dan terlempar semua syaitan.

4. Demi Allah dan keagunganNya, tidaklah BISMILLAH itu dibacakan pada orang sakit melainkan menjadi ubat untuknya dan tidaklah BISMILLAH dibacakan di atas sesuatu melainkan Allah beri berkat ke atasnya.

5. Barangsiapa yang ingin hidup bahagia dan mati syahid, maka bacalah BISMILLAH setiap kali memulakan sesuatu perkara yang baik.

6. Jumlah huruf dalam BISMILLAH ada 19 huruf dan malaikat penjaga neraka ada 19
(QS.AL Muddatsir:30) .Ibnu Mas ‘ ud berkata: ‘ Sesiapa yang ingin Allah selamatkan dari 19 malaikat neraka maka bacalah BISMILLAH 19 kali setiap hari. ‘

7. Tiap huruf BISMILLAH ada JUNNAH (penjaga/khadam) hingga tiap huruf berkata, ‘ Siapa yang membaca BISMILLAH maka kamilah kekuatannya dan kamilah kehebatannya. ‘

8. Barangsiapa yang memuliakan tulisan BISMILLAH nescaya Allah akan mengangkat namanya di syurga yang sangat tinggi dan diampunkan segala dosa kedua orang tuanya.

9. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH maka akan bertasbihlah segala gunung kepadanya.

10. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, maka akan terpelihara dari gangguan syaitan, kecurian dan kebakaran, maut mendadak dan bala.

11. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 50 kali di hadapan orang yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim serta naiklah keberanian dan kehebatan kepada si pembaca.


p/s: Semoga Kita Semua Memperoleh Manfaat Dari Entry ni...



Sumber:SINI

15 jejari yang tajam menaip:

Masz Sidek said...

Sebab tu kita digalakkan mulakan sesuatu dgn kalimah bismillah...

perkongsian yg bagus... TQ...

Sy tag awak...

http://masrinasidek.blogspot.com/2012/08/contest-fizgraphic-vector-gambar-saya.html

Cendol said...

Bismillah..nice share M..lps kne sentiase gne bismillah....

izan mama mia said...

Bismillah...
tq share

Nadia Elena said...

nice info sis.. =D

C'Jai said...

بسم الله
Alhamdulillah..cukup2 bermanfaat perkongsiannya..moga ia bisa menjadi 'pencen' di alam sana nanti

لين Si Pipi Merah said...

betapa hebatnya kalam allah ini... allahu akbar :)

LYAfrina said...

tq for sharing

Cik Aini said...

mmg byk sgt kelebihannya kan..
moga kita sum stiasa mengamalkannya =)

Deqla manjew said...

bacaan pertama utk segala doa yg kita baca...

Cik Nur said...

Bismillah..
terima kaseh sudi berkongsi.. :)

Ummi Iman said...

Bismillahirrahmanirrahim...
Info yg bermanfaat untuk semua

Wanieys said...

apa pun yg kita lakukan mulakan dgn bismillah :)

|shuhadaothman|TM said...

banyak kelebihan bismillah. nice sharing kak :)

9n0L4 said...

nak share jugak. ;)

farizafairuz.blogspot.com/2011/11/fattabiouni-basmallah.html

Che Rosliza Che mat said...

perkongsian yg bagus... M