Dari Mata Ku Memerhati..Segalanya Ku Patrikan Disini

"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) (Al-Baqarah 2:255)"

Wednesday, August 22, 2012

Petua Mengelak Dari Berfikiran Negatif


Salam Syawal buat semua yang membaca my blog...Mai M nak cerita pasai beberapa petua yang bleh elakkan kita daripada berfikiran negatif...

1. Berhenti dari memandang keburukan orang lain. Jika seseorang itu buat sesuatu yang buruk pada pandangan mata anda, jangan menyampah dengan perbuatannya itu, tetapi biarkan sahaja dia. Itu haknya membuat apa yang dia suka.

2. Jangan pula mengumpat atau mencela, tetapi ambil pengajaran dari apa yang kita lihat, dengar dan rasa, baik @ buruk. Jika sesaat kita sudah memandang kepada yang negatif, maka seminit kita akan mula berfikiran negatif. Fikiran kita lebih menjurus kepada yang negatif.

3. Jika kita selalu berfikiran negatif, gelombang minda kita akan menarik semua yang negatif. Jika kita suka berkata tentang keburukan orang lain dan suka mengadu mengenai ketidakpuasan hati kita pada orang lain, maka apa yang kita katakan itu akan datang pada diri kita sendiri.

4. Kita perlu banyak berfikiran positif, optimis dan melihat kebaikan lebih banyak dari keburukan dalam apa jua keadaan. Kita harus bersangka baik tidak kira pada sesiapa jua, tidak kira di mana dan tidak kira bila.

5. Fikir baik di balas baik, fikir jahat dibalas jahat. Jika kita mudah berfikir yang negatif terhadap semua orang, situasi, perkara dan keadaan, negatif juga hasil yang kita akan dapat nanti.

6. Elakkan untuk berkata keburukan orang lain dan latih diri untuk sentiasa kagum pada orang lain walau sekecil mana pun kehebatan dirinya. Andai dia sekadar seorang tukang sapu, kita harus bangga pada kerajinan dirinya menyapu dan fokus dirinya pada kerja penyapuan yang dilakukannya, bukan memandang rendah pada taraf pekerjaan dan taraf sosialnya.

7. Kita perlu awasi perkataan yang keluar dari mulut kita setiap masa.


Terpulang la pada hangpa nak ikut atau tak...Ni sekadar perkongsian saja...
Wassalam ^_^

p/s: jom kita positif2 kan minda kita..

sumber: SINI

8 jejari yang tajam menaip:

Leeza dayasari [santai leeza] said...

SETUJU SANGAT..... kena berfikiran positif. elak pk yg tak elok..

Cik Nur said...

bagus tau tips ni, sesuai untuk nur, sbb selalu bfikiran negatif..huhuhu

Chic Na said...

tq sharing. kadang2 bila terlalu ikut emosi mmg selalu nak fikir negatif je.

Wanieys said...

tips yg bagus ni kak...kekadang tu wani pun ada juga fikir negatif....

Deqla manjew said...

setkan dalam minda ni yg positif2 jek..insyaAllah!

9n0L4 said...

elok benar kalau org yg suke marah marah bace entry ni. besenye org suke marah ni, slalu pk negatif pade org kan.

Che Rosliza Che mat said...

Setuju sangat2...CR selalu set dalam minda perkara positif jer...

wan nurul hezrina said...

memang negative thinkinh nie kena elakkan sungguh nnt minda dan tubuh jd tak sihat nak2 berhenti bercakap hal keburukan org lain n cuba hari2 memperbaiki diri sendiri..moga Allah melindungi