Dari Mata Ku Memerhati..Segalanya Ku Patrikan Disini

"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) (Al-Baqarah 2:255)"

Wednesday, August 08, 2012

Ni La Jawapannya



Salam Ramadhan kengkawan semua...Entry sebelum ni ada paparkan pict kat atas ni dan M ada tanya sapa kah insan2 kat dalam pict tu kan...Ramai gak yang mengenali dan ada juga yang meneka..Tapi tekaan tu tak betoi na kengkawan...

Memang tak dinafikan ramai yang kenai sebab salah seorang insan dalam pict ni la yg dok bertempek kat duit kertas Ringgit Malaysia selama ni...Baginda adalah Almarhum Tuanku Abdul Rahman Ibni Tuanku Muhammad dan Tuanku Puan Besar Kurshiah binti Almarhum Tuanku Besar Burhanuddin.
Baginda merupakan Yang Di Pertuan Agong negara kita yang pertama..Baginda menjawat jawatan tersebut pada 31 Ogos 1957 hingga  tarikh kemangkatan baginda iaitu 1 April 1960.. Tapi jangan dok keliru plak ngan Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj ( perdana menteri Malaysia yang pertama) tu tau...Mereka adalah dua orang yang berbeza...

Nak tau lebih lanjut pasai Almarhum Tuanku Abdul Rahman Ibni Tuanku Muhammad, cuba belek-belek kat Wikipedia atau selak la buku sejarah kat library tu...

*Wassalam*

29 jejari yang tajam menaip:

Saya Disini said...

OOO YE KE..bru sy tau tq

Deqla manjew said...

kenal muka tak kenal nama..haha..buat sejarah betol!

Deqla manjew said...

*buta

dyabunga said...

dya pun mcm deqla..haha..knl muka tpi xtau nama..haha

Cik Nur said...

Nur pun kenai muka, tapi xtahu nama...mcm deqla juga, nur pun buta sejarah..huhu

Ahlam Miera Amirul Shafie said...

yups.. ramai yg trkeliru dgn org yg sebenarnya pada duit kertas 2...

Chic Na said...

sebelum ni heran gak sape la beliau ni. setelah mengoogle baru tau. hihi..

Cendol said...

hhaha muke duitt la.hihi
dtg kelik2 utk M :)

Misya Mialen said...

Oh dah tau jwpn.hihih.tq dear.;)

izz iizza said...

segak dia masa tu..:)

Nurul Husna Mohd Hassan said...

kenal muka je =)

boleh tak emailkan alamat kat nurulhusnamohdhassan@gmail.com, ada kad raya =)

http://nurulhusnamohdhassan.blogspot.com/2012/08/pin-pin-kad-raya-kad-raya.html

~Sweet Honesty~ said...

ooo ok..terima kasih cikgu..hihi

~Sweet Honesty~ said...

ooo ok..terima kasih cikgu..hihi

Cik Rongoks said...

ika baru tau jugak.hihi

Wanieys said...

haha baru tahu ni...betapa diri dahku buta sejarah hahhaaaa

Arra Ahmad said...

:) nice entri

p/s: bg sy no akaun maybank untuk wang tunai..:)

C'Jai said...

C'jai kenai nama tp tak kenai rupa....hahaha..

Tengok gambar tu rase macam pandang duit je...

Arina Shamsul said...

Ooo..baru macik tahu..hihihi..

Thanks sharing dear..

Pa khabar kamu? Sihat ?

Tihara said...

haa baru la taw..mmg sama gambo ni dgn yg dalam duit tu... :)

Karukord Jagau's said...

Alaa...kita baru nk teka :) dh ada jawapan dh haaa :)

YaYaNsMuM a.k.a YM said...

sllu tgk...a,ah la, gmbr tu sebijik mcm kat atas duit...hiksss

O CIKTEDDY said...

kenal muke je..haha

Faizul Osman said...

sy dah agak dah memang yg kat duit tu muka dia ni... cuma tak tahu mcm mana muka dia yg sebenar... hehe..

dtg follow sini sekali..

http://mohdfaizulosman.blogspot.com/2012/08/curik-minum-air-teh.html

Penyuluh Perikanan said...

postingan yang sangat indah bermanfaat kawan,.cool..
salam sukses

terima kasih

N.Aima K said...

hihihihi thnk u for sharing

Miss BaNu said...

walaupun minat sejarah tapi terlupa lak nama sultan tuh hehe..thanks sbb kongsi ilmu kat sini =)

ieedaz @ mama_isha said...

Mama pun br tahu ni :-)
Tq M!

9n0L4 said...

nmpk lain pulak TAR ni. mungkin mase ni dh tua sgt kot.

wan nurul hezrina said...

sah2 nurulpun buta sejarah=)