Dari Mata Ku Memerhati..Segalanya Ku Patrikan Disini

"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) (Al-Baqarah 2:255)"

Wednesday, March 20, 2013

Petua Untuk Berdoa


Doa-Doa Yang Makbul:

1. Orang yang terdesak.

2. Orang yang teraniaya atau dizalimi.

3. Anak yang berbuat baik terhadap kedua ibubapanya.

4. Doa seorang Muslim yang tidak berbuat zalim dan tidak memutuskan silaturrahim.

Tanda-Tanda Doa Yang Makbul:

a. Terasa sesuatu yang menakutkan.

b. Menangis tatkala berdoa.

c. Terasa menggeletar.

Cara Berdoa:

1. Bersungguh-sungguh semasa berdoa. Rasulullah s.a.w pernah bersabda: "Sesungguhnya Allah amat menyukai orang yang bersungguh-sungguh semasa dia berdoa"

2. Menghadirkan diri kepada Allah dengan penuh kekhusyukkan kerana Allah tidak menerima doa dari hati yang lalai.

3. Hendaklah makanan, minuman, pakaian dan sebagainya dari harta yang halal kerana sesungguhnya Allah itu baik dan menerima melainkan yang baik belaka.

4. Doa itu bukan bertujuan untuk melakukan dosa, khianat, memutuskan silaturrahim dan jangan sesekali memohon SEGERA dimakbulkan doa tersebut.

5. Digalakkan memperbanyakkan menyebut Asmaul Husna, dimulai dengan bertaubat, istighfar, hamdalah serta selawat ke atas Rasulullah s.a.w & para sahabat.

6. Sebelum berdoa, bersedekahlah terlebih dahulu (al-Fatihah dan sebagainya).

 Semoga kita sama2 berkongsi manfaat dari entry ni..Jom kita berdoa...

Wassalam


p/s: tak kisah la kalau ada yg ngutuk entry copy paste ni..yang pasti setiap yang bermanfaat perlu dikongsi bersama..kan kan kan ^_^v


Photo: Petua Untuk Berdoa

Doa-Doa Yang Makbul:

1. Orang yang terdesak.

2. Orang yang teraniaya atau dizalimi.

3. Anak yang berbuat baik terhadap kedua ibubapanya.

4. Doa seorang Muslim yang tidak berbuat zalim dan tidak memutuskan silaturrahim.

Tanda-Tanda Doa Yang Makbul:

a. Terasa sesuatu yang menakutkan.

b. Menangis tatkala berdoa.

c. Terasa menggeletar.

Cara Berdoa:

1. Bersungguh-sungguh semasa berdoa. Rasulullah s.a.w pernah bersabda: "Sesungguhnya Allah amat menyukai orang yang bersungguh-sungguh semasa dia berdoa"

2. Menghadirkan diri kepada Allah dengan penuh kekhusyukkan kerana Allah tidak menerima doa dari hati yang lalai.

3. Hendaklah makanan, minuman, pakaian dan sebagainya dari harta yang halal kerana sesungguhnya Allah itu baik dan  menerima melainkan yang baik belaka.

4. Doa itu bukan bertujuan untuk melakukan dosa, khianat, memutuskan silaturrahim dan jangan sesekali memohon SEGERA dimakbulkan doa tersebut.

5. Digalakkan memperbanyakkan menyebut Asmaul Husna, dimulai dengan bertaubat, istighfar, hamdalah serta selawat ke atas Rasulullah s.a.w & para sahabat.

6. Sebelum berdoa, bersedekahlah terlebih dahulu (al-Fatihah dan sebagainya).
Sumber: SINI

19 jejari yang tajam menaip:

Yumida Huda said...

nice sharing sis
kebaikan yg harus dikongsikn bersama

Chic Na said...

betul tu. ilmu yg baik perlu dikongsi. thanks kak. :)

Cik Nur™ said...

terima kaseh sudi berkongsi kak.. :)

eita said...

takpe copy n paste...untuk ingatn diri sendiri kan

Budak Kampung said...

kak M nice share...kalau kite bersungguh2 pasti allah akan beri cuma cepat dan lmbt je kan

http://www.mimbarhatiku.blogspot.com/2013/03/la-tak-sangka-ko-jodoh-aku.html

Crew Fathi said...

Alhamdulilah.. Dapat Ilmu kat sini.. ^_^

Acik Erna said...

Assalam M terima kasih..bagus berkongsi benda baik ni M

NIA SI DRUMSTICK said...

wahh..nice entri kakak..nia suka bace entri camnii.. like2..
sp nk ngutuk..meh baling ng batu kat dia.haha

Karukord jagau said...

alhamdulillah....info berguna ni

Remy hazza said...

mekasih kak..berkongsi ilmu buat semua

Cik Aini said...

betul kak..sharing is caring :)
sekurang nya dpat mngingatkan ai yg selalu alpa nih.thanks kak :)

Hatimi Tahirruddin said...

perkongsian yg menarik....

MystoryPic said...

Tak kisahlah apa org nak cakap... kalau kita berkongsi ilmu mesti dapat pahala... itu yang penting

Deqla Manjew said...

mmg tak patot la kalo ada yg kutuk tu..sbb kita copy pun utk peringatan dri sendri di samping peringatan bersama..

Mrs Velentine said...

tak setuju nak kutuk entry org ..copy utk peringtan sendri & kawan2

Che Rosliza Che Mat said...

nice sharing m...

Cinta Misteri said...

berdoa dgn betul agar doa makbul.

copy paste asalkan niat yg baik sama2 dpt manfaat.

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

tima kasih kak m kongsi petua ni

9n0L4 said...

moge doa kite diterima Allah. :)