Dari Mata Ku Memerhati..Segalanya Ku Patrikan Disini

"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) (Al-Baqarah 2:255)"

Sunday, November 18, 2012

Petua Elak Kucing Berak Sesuka Hatinya


Pict kredit: mukabuku

Walaupun M ni tak bela Kucing, tapi ramai member2 M khususnya GSFians yg pelihara haiwan kesayangan Rasulullah SAW ni kan.. Untuk hangpa semua, khasnya Nur ngan Deqla nanti bleh la praktik tips supaya kucen2 hangpa tak berak merata-rata..

1. Jika anda terlihat tempat di mana kucing anda baharu sahaja berak, anda perlu membersihkannya segera. Kucing cenderung pergi ke tempat yang sama berulang-ulang kali. Oleh itu anda perlu bertindak segera. Setelah bersih, bilas dengan menggunakan sedikit air dan cuka. Cuka membantu menghilangkan bau yang tidak menyenangkan.

2. Sediakan kawasan yang berpasir untuk kucing dan ajarkan mereka untuk menggunakannya dengan kerap. Kebanyakan kucing mempunyai kebolehan belajar dengan agak cepat.

3. Bau dari serai tidak disukai kucing. Anda boleh membeli beberapa produk berasaskan serai atau serai wangi di pasaraya berdekatan dan semburkan di kawasan di mana kucing sering berak di dalam rumah. Anda jugaa boleh letakkan sahaja di tempat yang strategik seperti di dalam bilik atau di dapur.

Sumber: ePetua
Petua Elak Kucing Berak Sesuka Hatinya

1. Jika anda terlihat tempat di mana kucing anda baharu sahaja berak, anda perlu membersihkannya segera. Kucing cenderung pergi ke tempat yang sama berulang-ulang kali. Oleh itu anda perlu bertindak segera. Setelah bersih, bilas dengan menggunakan sedikit air dan cuka. Cuka membantu menghilangkan bau yang tidak menyenangkan.

2. Sediakan kawasan yang berpasir untuk kucing dan ajarkan mereka untuk menggunakannya dengan kerap. Kebanyakan kucing mempunyai kebolehan belajar dengan agak cepat.

3. Bau dari serai  tidak disukai kucing. Anda boleh membeli beberapa produk berasaskan serai atau serai wangi di pasaraya berdekatan dan semburkan di kawasan di mana kucing sering berak di dalam rumah. Anda jugaa boleh letakkan sahaja di tempat yang strategik seperti di dalam bilik atau di dapur. Amboi ganazzzz arrr..tak baik buli kawan tau!


P/s: Suka tengok kucing tapi tak suka pegang..hu hu...

35 jejari yang tajam menaip:

luqman zakaria said...

sapeyang bela kucing tuh boleh guna tipsnih yer..sy xde kucing..hehe

Fendy said...

biasa ibu kucing ajarkan...hehe

Cik Nur said...

Tips ni, sesuai untuk KJ... hihihihihihih.. :)

Bulat nur mmg sediakan pasir untuk dia.. :)

Cik Que said...

sembur minyak wangi @ spray ridsect kat tempat kucing berak @ kencing confem dia takmo g sane lagi..

comey je gambar kucing last tu..hehehehe..

Tihara said...

as salam

alhamdulillah, suke pun dah cukup bagus dah..tadi akak baca berak tu jadi beranak hehe:D

Chic Na said...

sama. suka tgk kucing tp takut nak pegang.

nak p bercuti ngn HZtours lah. :)

aTieYusof Family said...

M: tQ for tips..:)
nti nk share kt member yg pelihara kucing sampai 20 ekor..kite takde bela kucing..hubby alergic bulu..tapi anak suka sgt kucing..hehe:)

Karukord Jagau's said...

tips paling berkesan ialah....letak saja kucing di luar rumah....jgn bagi dia dudok dlm rumah....hehehehee

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

sape2 yg bela kucing tu sesuai la baca kihkihkih.malangmya wani tkt kucing haha....

kak tq gtau psl menang GA tu...

done white.my

-meeSUPERGIRL- said...

kucing mee berak dekat umh sebelah . kakakakakka

Cik Aini said...

eeeee comei nya nmpk cantum bentuk love kan :)
kita sama la sis bab kucing ni..bkn x suka tp geli sbb dia suka gesel2 kat kaki :)

shidaR said...

wahh nice tips:)
tp shida xde kucin kak M hehee :)

intanfirdaus247 said...

intan dah x bela kucing lama dah..huhuhu

eita said...

sama lah denganita...
suke tengok kecing tapi tak suka nak bela....

baby comel said...

saya takut kucing.. tak pernah bela kucing tp byk je kucing kat sini. jiran2 punya

Leeza dayasari [santai leeza] said...

yg 1st tu so cute.

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

pic last tu kejam tp comel,hihihi

thanx ye utk tips ni,,

kak M saye de lg satu tip, ni tradisional punyelah,,dulu ayah saye selalu wat gini,,

ukur eko kucing tu pakai lidi, pastu pacakkan kt lua/tmpat yg die leh membuang, pastu roundkan kucing td kat tmpat kite pacakkan lidi tu,.hehhe ni kalu kt kampung/ laman yg luas senanglah buat,,

TiranaAduka said...

nice tip.

jaakechik said...

tips yg ngus tu, jaa x minat kucing sbb dia suka nerak merata-rata la... haha..

Encik H said...

ohoo..boleh la bela kucing sekor lepas ni..eh ada petua nak elakkan kucing bergaduh x? dgn petua nak elakkan kucing mengiau tengah2 malam..

p/s: comel la kucing putih 2 ekor kat atas tu..leb2 lagi..hahaha

izan mama mia said...

nasib baik xsuker kucing..

IntaNBerliaN said...

sy tkt kucing n xsggup nk hidu bau tahi kucing.. hihii

C'Jai said...

comel jer kan..

cweet pinky said...

nampak je tajuk entry , kelam kabut CP baca , hehehe ! CP banyak kucing kat rumah tawuk , em , tapi kucing CP jarang berak dalam rumah nih , kecuali kalaw kitowg terkuncikan dye dalam rumah , dye tataw nak kua cmnerr .. gpown kucing CP memang dibiasakan duduk luar rumah , so no prob larh

Ain Dzaya said...

deqla dah pro bab gini nie..huehue

Ain Dzaya said...

deqla dah pro bab gini nie..huehue

kinara kinatara said...

wah nice sharing kak..

ayah kina punya kucing pandai..dia berak dalam tandas..huhu..cuma kadang2 tersasar jugak lah ke tepi tandas..huhu:)

Jue Jaynee said...

punya smart itu gambar..
hihikkk suka juga kucing..tapi..suka sikit je

Deqla manjew said...

kucing2 deqla mudah dijaga.. x eyak merata2 pun...sekor eyak kat pasir, sekor lagi eyak dlm jmban.. haha

Mrs Velentine said...

MV dh takde kucing

Myra Jay said...

Owhh guna serai ye..
Boleh aplikasi ni ;D

Encik H said...

erks..komen aku x kena approve rupanya..huk2..

9n0L4 said...

kite same la m. suke tgk kucing tapi geli nak pegang. hehe.

dya bunga said...

samalah..suka tgk kucing tpi xske pegang.

wan nurul hezrina said...

takottt kucing..huhu tp anak2 suke..maknyerlak penakut