Dari Mata Ku Memerhati..Segalanya Ku Patrikan Disini

"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) (Al-Baqarah 2:255)"

Tuesday, October 23, 2012

Petua Masuk Rumah Baru


Mungkin ada yg dah tau dan mungkin ada yg belum tau tentang beberapa amalan yang perlu kita amalkan bila kita memasuki rumah baru..Jadi kali ni M nak share beberapa petua yg boleh hangpa amalkan bila memasuki dan menginap di rumah baru..

1. Azan - Laungkan azan ketika pertama kali masuk rumah baru. Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. pernah memberitahu bahawa sekiranya sesebuah bangunan itu terlalu lama dikosongkan (tanpa penghuni) ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus (jin yg dikenali sbgai Al-'Ammar) yang suka tinggal di rumah atau bangunan yang tidak berpenghuni.

2. Baca Surah Al-Baqarah - Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a., Rasululuuah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "janganlah kamu jadikan rumahmu seperti kubur (hanya untuk tidur), sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan Surah Al-Baqarah."

3. Banyakkan Solat dan Membaca Al-Quran - Dalam sebuah hadis lain pula, Rasulullah s.a.w. juga menggalakkan agar kita memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran di dalam rumah atau bangunan yang baru diduduki. Baginda bersabda yang bermaksud: "Sinarilah rumahmu dengan memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran." (Hadis riwayat Al-Baihaqi)

4. Baca Surah Yassin, Al-Fatihah dan Al-Ikhlas - Amalkan membaca surah Yassin setiap malam terutamanya tujuh malam pertama anda menduduki rumah atau bangunan. Baca juga surah Al-Fatihah sebanyak 1 kali, surah Al-Ikhlas 3 kali, selawat ke atas Nabi sebanyak 7 kali, ayat Kursi 1 kali, tetapi di ayat terakhir bacalah sebanyak 7 kali.

*Wassalam*


Sumber: SINI

23 jejari yang tajam menaip:

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

nice petua kak m..nanti wani nk masuk rumah baru bleh guna petua ni hehehehe

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

done milkadeal :)

aku HaniAsyira said...

perkongsian yg bagus.. kalau masuk rumah baru boleh lah amalkan kan.. takpun pergi rumah kosong kan..

Anisa Anuar said...

thanks for sharing... kena igt ni..

are_lin@yu said...

nice akak ;-)

cHeRyNa PiReS said...

2. Baca Surah Al-Baqarah - Sebu
ah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a., Rasululuuah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "janganlah kamu jadikan rumahmu seperti kubur (hanya untuk tidur), sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan Surah Al-Baqarah."

- terima kasih la bagi ingatan yg ini sebab kita nieh selalu sibuk tak lekat kat rumah. Terima kasih banyak2:)

Cik Nur said...

Terima kaseh atas infomasi... :)

insyaALLAH..kalau beli rumah nanti boleh ikut yg kak M bagi ni.. :)

Mrs Velentine said...

mmg kenal amal ni

Nur farahiza said...

terime kasih atas info , tapi belom acde rumah baru lagi , hehehhe

miz ruha said...

terima kasih M..
info yang bagus untuk MR.. ^_^

Tihara said...

as salam,

thanks 4 sharing M..insya Allah akan beringat :)

Chic Na said...

penting ni kan, walaupun dah lama tinggal boleh amalkan jugak.

Eca Dwinky Asha said...

bagus tuk diamalkan...

mama_saly said...

elok di amalkn nnti... TQ share info ni..:)

mama_saly said...

elok di amalkn nnti... TQ share info ni..:)

precious moment said...

Ilmu yg berguna. Thanks for sharing. :)

Deqla manjew said...

betol2... dulu pun arwah ayah ada amalka cara2 camni..

wan nurul hezrina said...

mmg kena buat amalan2 yelah umah dah lama ditinggalkan..nak2 umah baru siap.masa pembinaan banyak yang tumpang duduk.hehe..kita plak ada anak kecil mmg kena baca doa2 sikit supaya tidak diganggu

C'Jai said...

sangat bermanfaat info ni..

izan mama mia said...

elok semua petua tu...

9n0L4 said...

surah al baqarah tu mmg elok sgt utk rumah baru. :)

kinara kinatara said...

nicelah kak petua nyh....:)

boleh gune mase nak masok kolej nanti..boleh kan?


sebab lama kene tinggal..biasenye kiteorang just bace yasin je...nyh kene tambah nyh...

thanks share kak:)

Cik Aini said...

ni sgt berguna nih..
boleh wat panduan bila ai nk masuk rumah baru nti..wink2