Dari Mata Ku Memerhati..Segalanya Ku Patrikan Disini

"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) (Al-Baqarah 2:255)"

Thursday, October 11, 2012

Petua Mengenali Madu Asli



1. Permukaan madu mempunyai buih-buih halus.
2. Madu dalam botol yang terbalik akan turun dengan cepat kerana ringan dan madu akan turun tanpa putus kerana kelikatannya.
3. Rendamkan kayu mancis atau surat khabar dalam madu tersebut dan nyalakan api. Jika terbakar, ia madu asli.

4. Madu tidak beku jika disimpan di dalam peti ais.
5. Jika dititiskan di atas tapak tangan, madu akan membulat (tidak meleper) walaupun sedikit.
6. Madu asli tidak dikerumuni/dihurung semut, tetapi madu tiruan yang bercampur gula akan dikerumuni/dihurung semut.
7. Pecahkan sebiji telur ayam dan campurkan bersama sesudu madu. Madu asli akan menyebabkan isi telur masak, tetapi tidak bagi madu tiruan.




Sumber: ePetua

49 jejari yang tajam menaip:

are_lin@yu said...

setuju..ayh ayu sllu gk wt nk tau madu asli ke tdk ;-)

izan mama mia said...

tq,..mmg tgh mencari nie..nak beli madu...

Chic Na said...

bagus la petua ni. thanks kak.

Jue Jaynee said...

o baru tahu..selalu main beli je..

man said...

tq for info...hehhehe

aizu's life said...

gud in4..
yg laen2 pernah dgr, especially yg no 6 tu.. tp no 3 & 7 mmg x pernah dgr b4 dis..
*balik ni nk test kat umah :)

Deqla manjew said...

madu pun ada yg tiruan jugak kan..haish..byk betol tiruan sekrg ni...kena hati2..

dya bunga said...

dia tahu num 4 dgn 6 je..hihi.yg lain tu baru tahu..hihi

Nor Zilla Sensei said...

sis M, bese kita ade saudara mara amik madu fresh dr pokok sendiri..xpecaya sgt beli kat luo ni.hehe

Leeza dayasari [santai leeza] said...

beli madu pun tak pernah. haaaaaa

Kamsiah Yusoff said...

lagi satu petua,tuangkansikit madu atas piring...tuangkan air..jika madu larut bersama iar,tandanya madu tu tiruan...madu asli akan kekal melekat di piring dan membentuk sedikit corak...

Tihara said...

sekarang ni byk madu tiruan kan..baru2 ni tk sempat nk g bbe farm kat ch..wugi lah :)

Aimi Syahirah said...

Salam. Wah your blog sgt menarik & ohsem! =) Jom join.. http://www.aimisyahirah.com/2012/09/segmen-cik-misya-nak-follow.html

CikNana said...

madu asli x kna pegi semut..sgt betulll:)

cHeRyNa PiReS said...

hmm...tapi kalau dah letak dalam botol..taknak bukak..itu yg payah tu. tetap taknak jugak tunjuk keaslian:(

boni kacak said...

owh..baru saya tau tentang ni.. terima kasih ye :)

Mrs Velentine said...

yg asli kalau nak beli kat kg2 banyak..done cubit2 sini

Cik Aini said...

btul lah M..
skang byk yg depa dah campur2 kan,at least bleh cek blk betul ke tiruan :)

erkk..ai dtg lawat M,xde nasi tghari ke?lapo ni.hehehe

Dunia Wilma said...

Thanks Kak M di atas petua ini ^_^ Lain kali Wilma dah tahu macam mana nak beli madu...Selalu was2 jak...Takut terbeli yang tiruan...

kayyana said...

tq for the info sis...

Zie said...

emm ada juga ker madu yg tak asli nih.. bagus juga petua nih..

eima said...

ssh nk dpt yg asli skrg ni

wan nurul hezrina said...

tips yang berguna tuk nurul yang penggemar num 1 madu2 asli..hehe tq m

Yana Libra said...

petua yg baik ni..saya tahu pasal semut tak hurung tu je~ :)

Deq's Qienz said...

N8ce sharing m.sy pon xtau seblum nih.hikhik

eita said...

sekarang ni susah sangat nak cari madu asli.....

-meeSUPERGIRL- said...

mee takot nak minum madu . tatau knp -_-'

shidaR said...

nice haring kak Mlh.. lpas ni blh la knal pasti mna asli mna tiruan kan :)

Masz Sidek said...

ohh... mcm tu ye nak beza madu asli dan tiruan.. TQ M

lynndAmya said...

wahhh nice tips, terima kasih..btw, baru tau yg madu asli boleh menyebabkan isi telur tu masak, excited tetiba(-_-') haha, ok thanx~

Myra Jay said...

Ada 1 lg, bila kita bacakan ayat2 suci al-Quran, madu akan otomotik berbuih dan berkemungkinan tembak naik ;D

Tinta Lana said...

Salam.

Dalam bebanyak cara ni, cara pertama,kedua n keenam je lana tahu..huhuhu

Thanks for sharing kak M :)

Cendol said...

oh baru tau tips ni.tenkiu m..baru tau madu buleh masakkan telur

aReLaN said...

baru kutahu.terima kasih kak.selama ni main beli je.heheh

IntaNBerliaN said...

tips yg bagus ni... dulu pun sy suka beli madu.. :-)

done hb n hztours

IntaNBerliaN said...

tips yg bagus ni... dulu pun sy suka beli madu.. :-)

done hb n hztours

aku HaniAsyira said...

memang bagus tips

etuza said...

asalam, syukran dapat ilmu di laman MNC ni..betul ni etuza penggemar madu, madu tualang kampung benar2 tak ada semut naik ganggu, tapi ada madu etuza beli..ya Allah semut penuh dalam botol langsung buang sekali dengan botol..tu lah gula campuran madu tu kan..tq ya

C'Jai said...

Info berguna..kat sini terkenal dengan madu tualang...

the malay male said...

Byk yg x asli skrg ni

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

owh mcm tu ker kak..tahnks atas petua ni..

p/s : qalief mmg blh mkn pedas kak..nanti bg resepi k :-)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

done HiShop :-)

lelamaisara said...

bagus ni...sebab sekarang kan banyak madu tiruan...

Nurmujahidah Ismail said...

tq for visiting my blog,,, really appreciate it,, nice blog,, happy blogging,,, may ALLAH be with us forever :D

etuza said...

ada drop komen semalamm agaknya MNC lum online ya. Mohon maaf tak terterjah selalu...

Cik Nur said...

petua ni, selalu juga nur dengar.. :)

QasehnyaRania said...

Suami byk tahu pasai madu asli atau tiruan
kadang2 kami dua slalu je bertekak..hihi

fieda said...

bagus M share ni..mgkn ramai yg tak tau..

9n0L4 said...

bestnye kalau dpt makan madu asli. :)