Dari Mata Ku Memerhati..Segalanya Ku Patrikan Disini

"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) (Al-Baqarah 2:255)"

Thursday, December 20, 2012

Resepi Serawa Labu & Keledek



Di sebabkan ada yang request resepi Serawa ni, seperti yang M janjikan ni la resepinya..

Bahan-bahan ( untuk 4 - 5 orang makan tu pun ikut gak la makan banyak mana kan..hi hi)

Setengah biji labu
Sebiji keledek sederhana besar
Santan ( M guna santan kotak 300 ml)
Sedikit sagu biji( rendam & toskan)
Gula dan garam secukup rasa
Beberapa helai daun pandan

Cara2 Membuatnya:

Labu  dan keledek dikupas kulit, potong dadu, basuh, rebus hingga separuh empuk dan buang air tu.

Masukkan santan, daun pandan, gula & garam.. Opsss lupa plak, disebabkan santan tu pekat M campurkan dulu santan tu dengan air 2 mangkuk sederhana..

Pastu kacau supaya santan x pecah minyak. Bila dah mendidih dan labu + keledek tu dah empuk masukkan sagu dan masak hingga sagu nampak jernih.. Siap!

Lepas tu sedia la untuk di ngap....hi hi..

p/s: Adoi tadi tersilap timing publish la pulak..hu hu.. Vengong betoi la..hmmm




Published with Blogger-droid v2.0.9

34 jejari yang tajam menaip:

Lelaki Ini said...

arggghhh! sedpnya!

ahsfantasy24 said...

musim2 hujan gini,
dapat ubi pun dah bahagia. hehe..

shasha yacob said...

eh yang tadi tu kan. hihi

Si Matatajam said...

Ha ah tadi tersilap publish daaaaaaaa

mia izzati said...

tetiba tingat serawa bachang...

Yana Libra said...

sedapnye...tp nak buat tu tak tau bila..hehe~ :P

izan mama mia said...

sedap..m...apa yg silapnyer

baby comel said...

tersenyum baca.. tersilap publish rupanya :)
kak M, serawa.. baru tau sbb xpernah makan

Hatimi Tahirruddin said...

eh camne boleh silap...apa2 pun mmg nampak sedap...slurpp ni kalau makan...

CikZaniff said...

org kedah kata seqawa labu kan..mak buat gk klo ada labu.
tp, dia sorg ja mkn..sbb mnis..xmnt sgt..heee

aReLaN said...

waaaaaa...sedapnya la

Leeza dayasari [santai leeza] said...

hmmmm... nk kena buat ker?? huuuuu

Chic Na said...

macam senang je nak buat. tp kena mama jugak yg tolong ni. hihi..

Misz Mieza said...

Uiii, sedap nampak nih.. Nanti boleh try buat jamu pak mertua.. Pak mertua suka labu.. =) Btw, thanks dear sudi kongsi resepi.. ^_~

boni kacak said...

teringinnya nak ngap sekali.hahaha.. boleh pulak betulkan timing dia balik ye?hahaha

penyuluh perikanan said...

waou ..ini benar benar resep spesial kesukaanku,..sepertinya nikmat..ehe

Nadia Elena said...

ala bestnya. dulu masa kecik2 mak saya selalu buat mende ni.. =')

MAZLIZA ABD RAZAK said...

sedapnya serawa labu
nanti boleh la try (",)
selalu makan yang mak buat ja

Cho Zila said...

ehm suka yang keledektu.. manisjer rasa..

zety nara said...

salam.. come visit my bloe.. zety

are_lin@yu said...

cedapnya.k.m nti bwk g melaka..hihi

deq's qienz said...

aha..sedappp nice sharing kak..nt leh try.hehee

nanieybarnieylurviey said...

spnye nye.. mkn time hujan ni syokkk.. sejuk je badan rasa.. cicah ngn roti pun best

nik ros said...

sedap jea tgk :)

IntaNBerliaN said...

senang je kan... sedap :)

C'Jai said...

akak panggil pengat labu..

Dayana Bahar said...

rajinnya dia hehe

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

weeeee ada resepi..best ni...nnti boleh cuba...tengs kak bg resepi

wan nurul hezrina said...

Nampk mudahkn recipinye..bleh try nih.nurul sukagk labt

Nurfara Hani said...

mcm sdap je.. nt ada masa nak try., thanks share:)

dya bunga said...

sedapnya..nk sikit

Cik Nur said...

adehh..terliur sudahhh..

nanti nak trylah..gntikan dengan pisang pun bolehkan kak.. :)

kinara kinatara said...

law serawa u ubi nie mesti kina terliur..

huhu..

sebab x makan lagu..:)

9n0L4 said...

lame dh tak msk ni. pisang pun best juge. hee.