Dari Mata Ku Memerhati..Segalanya Ku Patrikan Disini

"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) (Al-Baqarah 2:255)"

Friday, July 13, 2012

Renungan Buat Semua

Pict Kredit: himpunanamutiarakata


*Assalamualaikum*
Apa habaq semua kengkawan GSF dan para pembaca my blog. M harap Sihat la hendaknya.

Apa perasaan hangpa bila tengok pic kat atas tu. Mesti sayu, hiba, terharu, sedih, dan mungkin ada yang mengalirkan ayaq mata... Bersyukur la kita kepada Allah swt  atas limpahan rezekiNya kepada kita.

Selalunya, tatkala tiba bulan Ramadhan kita di hidangkan dengan pelbagai jenis juadah berbuka puasa yang enak2 belaka. Kadangkala sampai tak abih makan. Last2 masuk tong sampah..Betoi dak? Tapi tahukah kita ada umat Islam kat dunia ni yang tak mampu untuk berbuka puasa dan bersahur hatta ngan sedikit makanan pun..

Sebab tu la M harap lepas ni sama-sama la kita berpada-pada bila menyediakan juadah tu na. jangan la sampai membaziaq (membazir)..Kalau bleh pakat2 kita bersedekah kat jiran2 kalau dah masak banyak sangat. Dapat gak pahala disamping mengeratkan silaturahim sesama Insan.

Bagi yang suka ponteng puasa tu harap lepas ni berpuasa la.. Malu la pada Allah kerana menikmati limpahan rezeki dariNya tapi ingkar pulak pada suruhanNya. Malu juga pada Orang Somalia yang bleh pun puasa walau tak cukup makan. Alasan gastrik tu tolong la lupakan jauh2 bagi yang tak da penyakit tu.. Jangan sampai Allah bagi sakit tu betoi2 pulak nanti , kan susah. Dah nak sangat kan! Cuba ikhlaskan amalan hangpa kerana Allah. Insyaallah akan dipermudahkan urusan amalan hangpa tu..

Setakat tu saja la yang M nak cerita kali ni. Walaupun ada yang rasa entry ni terlalu awal. Tapi rasanya elok kita beringat dari awal2 kan. Renung-renungkan la..

~Wassalam~



p/s: Harap sangat lepas ni M dapat jauhkan diri dari sifat membazir

22 jejari yang tajam menaip:

ainnoraini said...

Sedih ...hiba..sayu..semua ada rasa kat dalam diri nii.
Kite kat ini terlebih mewah..

Misya Mialen said...

Betul. Slh sorg yg sllu buang mknn adalah sy.sedih jg bila.ingat.skrg ni mmg tgh berusaha utk habiskan semua mknn.

Nurul Husna Mohd Hassan said...

tak sabar nak tunggu bulan pose ni :)

kat negara lain orang kebuluran tapi kat m'sia makanan dibuang2 je. kadang2 saya pun macam tu jugak. mekasih, peringatan yang baik untuk saya :)

:: Mrs.Eady :: said...

insya Allah ~

Yumida said...

tersentuh pulak melihatnya sis....moga diri kita sentiasa bersyukur

zaxx said...

insya Allah..sama2 kita berusaha..:)

Mooniqueen said...

Selalu fikir mcm klu tak habiskan mknn, mesti teringat org yg tak cukup mknn... Kesiannya...

Mrs Velentine said...

sebab 2 ajar anak2 supaya kalo mkn kena habiskan

Deqla manjew said...

hurm... mmg sedih... kata org, kat sini mati sbb kekenyangan..mereka mati sbb kelaparan.. deqla pun kdg2 mkn tak habis juga.. kena selalu beringat ni..

Chic Na said...

sedih sangat. cik na selalu membazir makanan. diorang kat sana tak cukup makan kan. Insyaallah akan perbaiki diri. :)

DakVanila said...

sye dah exch bannerr awak !
http://dakvanila.blogspot.com/p/exc-banner.html

Nyue said...

nyue xabis baca tulisan kat pic da rs nk ngalir air mata..sebak sgt2....aduhhh...malu sgt2 kdng2 rs lapar ckit dah mgamuk bagai..ya Allah..

ieedaz @ mama_isha said...

sedihnye tgk pic tu..moga same2 la kite mengelak diri dari jadi seorang yg membazir kan.. sesungguhnye ade orang lain lagi susah dari kite.

Kesuma Angsana said...

tq Mai, ingatan untuk kita semua!

lelamaisara said...

Sedih sangat...kite kat sini selalu membazir makanan kan..:(

Wanieys said...

sebak bila baca kak.....

لين Si Pipi Merah said...

allahurobbi.. firstt things lihat pic tu.. rasa kita nie beruntung sangat.. allah dah limpahkan segala macam rezeki pada kita kan sis!..allah...
alhamdulillah sihat... harap sis pun sihat juge...

sis dah join HH punya segmen.. jom join sis.. mana tahu ada rezeki..

http://ohgadisitu.blogspot.com/2012/07/contest-mega2012-hazwan-hairy.html

korang cepat join...
header anda cantik?!
ada makna di sebalik header anda??
Contest MEGA2012 Hazwan Hairy!
contest mega tuh..
hadiah bernilai hampir..
RM 220..
jadi..jangan lengah dan fikir
JOIN terus..!

Cik Nur said...

sebak..!
bgus ingtan M ni...
azam ramadhan ni, nur xmo mbazir lagi..!

are_lin@yu said...

masyaAllah swedihnya ayu tgk..sangat sebak..

wan nurul hezrina said...

tahun nie agak mencabar ramadhan buat nurul sbb berpuasa ketika menyusukan sofia.semoga segala urusan puasa nurul lancar

Masha Meisters said...

yea...kita ni harus sentiasa bersyukur dgn apa yg kita kecapi :(

9n0L4 said...

ya Allah sedih jugak kan. kite kat sini membazir je bab mkn ni. nafsu mkn lebih lebih tapi tak makan, buang.